شرکت مهندسی “فن‌آور معادن و فلزات” که به‌اختصار MMTE نامیده می‌شود، از جمله شرکت‌های توانمند در عرصه مهندسی، مشاوره، تأمین تجهیزات و ساخت صنایع کشور و به‌خصوص پروژه‌های فولادی محسوب می‌شود.

مهندس آرش علی‌بیگی ، قائم‌مقام معاونت پروژه‌های شرکت MMTE به همین بهانه در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش به تشریح عملکرد گذشته و برنامه‌های آینده این مجموعه پرداخت.

وی با اشاره به فهرست بلندبالایی از پروژه‌های اجراشده و نیز در دست اجرای این شرکت گفت: شرکت MMTE تلاش دارد پروژه‌های در دست اجرا را با سعی مضاعف و با همکاری نیروهای مجرب و باتجربه خود، طی دو سال آینده به اتمام برساند و بتواند در این مقطع زمانی وارد پروژه‌های گندله‌سازی گردد. همچنین سیاست این شرکت علاوه بر اجرای پروژه‌های فولادی، ورود به پروژه‌هایی در زمینه مس و روی و نیز اجرای پروژه‌های مشابه در خارج از کشور است.

وی از مهندسی و تأمین کالای طرح احیاء فولاد کاوه جنوب و احیاء مستقیم شماره یک جهان‌فولاد سیرجان و نیز مهندسی و تأمین و اجرای پروژه‌های احیاء مستقیم فولاد چهارمحال، احیاء مستقیم فولاد سبزوار، فولاد صبا، احیاء مستقیم گوهر و کوثر توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، کارخانه ذوب و ریخته‌گری جهان‌فولاد سیرجان و همچنین مهندسی و اجرای طرح احیاء مستقیم فولاد اردکان و نیز مهندسی طرح‌های احیاء مستقیم فولاد بردسیر، بافق و فولاد پاسارگاد به‌عنوان بخشی از پروژه‌های انجام شده توسط شرکت MMTE و زیرمجموعه آن نام بردند.

او همچنین از پروژه‌های احیاء مستقیم فولاد خوزستان، احیاء مستقیم طوبی توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، فولادسازی میانه، احیاء مستقیم شماره ۲ جهان فولاد سیرجان، احیاء مستقیم فولاد نوظهور بافق که به‌صورت EPC در حال اجرا هستند به‌عنوان مهم‌ترین پروژه‌های در دست احداث توسط شرکت MMTE  نام برد.

قائم‌مقام معاونت پروژه‌های MMTE به بیان وظایف معاونت پروژه‌ها این شرکت پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، هماهنگی، نظارت و کنترل مدیریت‌های تحت اختیار بر اساس سیاست‌ها، رویه‌ها و مقررات سازمانی و ارائه راهنمایی و توصیه‌های فنی به این پرسنل در چارچوب برنامه‌ها، سیاست‌ها و خط مشی ابلاغی از طرف مدیریت محترم عامل بخشی از وظایف معاونت پروژه‌هاست.

علی‌بیگی در خصوص نقش شرکت مهندسی و احداث آریاحدید به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت MMTE اعلام نمود که شرکت آریاحدید به‌عنوان بازوی اجرایی در تمامی پروژه‌های شرکت MMTE مشارکت داشته و بخش خدمات اجرایی شامل ساخت و نصب اسکلت فلزی و نصب تمامی تجهیزات مکانیکی، برق و ابزار دقیق، اجرای عملیات PIPING و نیز اجرای کامل عملیات سیویل و همکاری در پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی به عهده شرکت آریا حدید می‌باشد.

وی افزود: شرکت MMTE  با همراهی سه شرکت زیرمجموعه خود (آریا حدید، فولادکار الوند و مدائن) درصدد است تا در آینده نزدیک به‌عنوان یک مجموعه در طراحی، ساخت، اجرای راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانجات صنعتی در حوزه صنایع و معادن علاوه بر مشارکت گسترده در توسعه پایدار کشور به‌عنوان یکی از برندهای برتر در این حوزه در سطح خاورمیانه فعالیت نماید.

قائم‌مقام معاونت پروژه‌های MMTE در خاتمه عمده‌ترین مشکلات اجرای پروژه‌های شرکت MMTE  را ناشی از وجود تحریم‌ها به‌منظور ورود برخی از تجهیزات خارجی و نیز عدم‌تأمین به‌موقع نقدینگی توسط کارفرمایان اعلام نمود و خاطرنشان کرد که شرکت MMTE تاکنون به پشتوانه توان مالی و نیز تجربیات ارزنده و عملکرد مثبت خود در اجرای پروژه‌های گذشته و جلب نظر کارفرمایان مربوطه خود توانسته است تا حدودی این موانع و مشکلات را حل نموده و پشت سر بگذارد.

منبع: معدن و فولاد، ماهنامه تخصصی پردازش، گسترش نیوز