مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات گفت: در حوزه صنایع معدنی همچون فولاد و آلومینیوم، دولت باید به فکر اکتشافات جدیدی جهت تأمین مواد اولیه برای آن‌ها باشد و اگر این موضوع جدی گرفته نشود، تأمین فولاد و آلومینیوم در سال‌های آینده با مشکل روبرو خواهد شد.

شهریار طاهرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات در زمینه انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی صنایع فلزی و معدنی فعالیت می‌کند و دارای لایسنس تکنولوژی میدرکس، با سابقه ۲۰ ساله و متشکل از ۸۰۰ نفر پرسنل و ۲۰۰ نفر شاغل در بخش مهندسی و با حضور پررنگ جوانان، یکی از افتخارات صنعت فولاد کشور است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات در حوزه‌های ساخت، خرید و مهندسی افزود: ۳ شرکت در زیر مجموعه این شرکت مشغول کار هستند که فعالیت آن‌ها شامل ساخت قطعات مکانیکی، قطعات برقی و نصب است و فعالیت شرکت مادر نیز معطوف به فعالیت‌های بازرگانی و مهندسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات از افزایش تعداد پروژه‌های این شرکت در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: تعداد کارکنان این مجموعه گاهی از هزار نفر به دو هزار نفر نیز می‌رسد؛ همچنین تا به حال ۱۵ پروژه در زمینه‌های ذوب و آهن اسفنجی انجام شده و کارفرمایان نیز از فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط شرکت رضایت داشته‌اند.

وی با اشاره به این که چالش اصلی شرکت MMTE، توافق مالی با کارفرمایان است، خاطرنشان کرد: برای تأسیس شرکت آلومینیوم در زیرمجموعه شرکت مهندسی فن‌آوران معادن و فلزات امیدواری‌های زیادی وجود داشت اما این امر محقق نشد، البته این بحث در شرکت فولاد مبارکه در حال پیگیری است و تلاش این مجموعه برای راه‌اندازی کارخانه آلومینیوم در گروه فولاد مبارکه است.

طاهرپور با اشاره به همکاری شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات با شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه در مقاطع مختلف یادآور شد: بحث احیاء و پروژه بریکت‌سازی در شرکت فولادسازی سفیددشت، مهم‌ترین پروژه مشترک ما با گروه فولاد مبارکه بوده است؛ همچنین اخیراً پروژه‌ای با شرکت فولاد مبارکه مطرح شده که امیدواریم در صورت توافق بتوانیم به طور مستقیم با این شرکت معظم همکاری کنیم.

تحریم فرصتی برای بروز استعداد نیروهای جوان ایرانی

وی در خصوص نقش تحریم‌ها بر صنعت فولاد کشور تصریح کرد: تحریم یک فضای جدید را در کشور ایجاد کرد که مهندسان و نیروهای جوان ایرانی بتوانند استعدادهای خود را به مرحله بروز برسانند؛ در ابتدای تحریم‌ها ما باید ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج کشور وارد می‌کردیم که این میزان واردات در حال حاضر به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

طاهرپور اذعان داشت: در حوزه صنایع معدنی همچون فولاد و آلومینیوم، دولت باید به فکر اکتشافات جدیدی جهت تأمین مواد اولیه برای آن‌ها باشد و اگر این موضوع جدی گرفته نشود، تأمین فولاد و آلومینیوم در سال‌های آینده با مشکل روبرو خواهد شد.

وی در پایان با بیان این که به جز حوزه اکتشافی «آلومینای» جاجرم(واقع در خراسان شمالی)، فعالیت اکتشافی دیگری برای آلومینیوم در کشور وجود ندارد، تأکید کرد: تنها یک کارخانه آلومینیوم در کشور مشغول به کار است اما باید احداث کارخانه آلومینا نیز مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین در مورد بوکسیت به دلیل وجود پتانسیل در کشور باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد.

منبع: ایراسین